hoe werkt de afspraak tussen de EU en Turkije over vluchtelingen?

Ik heb dit hele gebeuren niet echt gevolgd, en moet me hier voor een schrijfopdracht iets in verdiepen. Heeft de EU geen afspraken met andere om Syrië heen liggende landen zodat Turkije minder hard nodig is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

"De Europese Unie vergaderde tussen 2013 en 2016 meermaals over de toegenomen migratie en trof een aantal maatregelen. De landen aan de Middellandse Zee kregen ondersteuning bij patrouilles op het water. Italië en Griekenland kregen financiële ondersteuning. Turkije werd geld toegezegd om de doorreis van vluchtelingen te beperken of te stoppen. Er werden pogingen gedaan om het de mensensmokkelaars moeilijk te maken. Via onder meer internet en sociale media probeerde men vluchtelingen een minder rozig beeld van Europa te geven.

(...) Op 10 augustus 2015 zegde de Europese Commissie 2,4 miljard extra toe aan de landen die het zwaarst getroffen werden door de migrantentoestroom. Op 5 september kwamen ministers van de EU-lidstaten opnieuw bijeen voor beraad over het vluchtelingenprobleem. Als voorwaarde voor steun aan omringende landen in het Midden-Oosten werd gesteld dat deze landen zelf meer zouden doen om zo veel mogelijk vluchtelingen op te vangen. De Europese Commissie maakte bekend dat de EU-lidstaten nog eens 120.000 vluchtelingen extra moesten gaan herverdelen. Daarop begon men overal in Europa maatregelen te treffen. Op 22 september bereikte de EU een akkoord over de herverdeling van de vluchtelingen. (...)

Op 29 november 2015 bereikten Turkije en de EU tijdens een top in Brussel inzake het vluchtelingenprobleem een voorlopig akkoord over de opvang door Turkije van Syrische vluchtelingen. In ruil voor een betere opvang en het indammen van de vluchtelingenstroom richting Europa kreeg Turkije een bedrag van drie miljard euro toegekend. Ook werden de onderhandelingen over een mogelijk Turks lidmaatschap van de EU, die al geruime tijd stillagen, hervat. Op 8 maart 2016 werd bekend dat de Turkse premier Davutoglu een "ruilsysteem" had voorgesteld: Turkije zou vanaf nu alle vluchtelingen die vanuit Turkije willen doorreizen naar de EU terugnemen, in ruil voor het uitwisselen met de EU van één Syrische vluchteling uit een Turks kamp. Het doel was vooral het tegengaan van de illegale migratie naar Griekenland en het bieden van een alternatief aan de vluchtelingen. Turkije stelde enkele tegenvoorwaarden: de financiële steun van de EU aan Turkije moest worden verdubbeld van drie naar zes miljard, er moest sneller een visum komen voor Turkse burgers in Europa, en er moest serieuzer worden gekeken naar een mogelijk Turks EU-lidmaatschap."

Kijk verder op de website van de bron.

Toegevoegd na 24 minuten:
Daar vind je ook de bronnen van de tekst van mijn antwoord met meer informatie.
Antoni